Cel i zasada działania ABS-u

ABS w samochodzie co to jest

Przez wielu system ABS jest uznawany za system antypoślizgowy, co nie jest tłumaczeniem poprawnym. W rzeczywistości jego rola jest bowiem zupełnie inna i ma on utrzymać poślizg kół na ściśle określonym poziomie. Jak to zatem jest z tym ABS-em i czy rzeczywiście jest on nam tak bardzo przydatny?

Zadania ABS-u

Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jest to bowiem system, który:

a) zapobiega utracie stabilności samochodu podczas hamowania
b) zapewnia kierowalność podczas hamowania
c) skraca drogę hamowania

Zauważmy jednak, że punkt “c” nie zawsze jest osiągany, choć jest to mniej istotne, bo skrócenie drogi hamowania jest w tym przypadku także najmniej ważne. Kierując się opiniami specjalistów od mechaniki samochodowej, łatwo dojść do wniosku, że najważniejszym zadaniem systemu ABS jest utrzymanie poślizgu koła. Te utrzymywany jest na poziomie 10-30%, przez co koło nieustannie zwalnia i przyspiesza.

Elementy układu ABS

Jako że jest to dla nas tak korzystny system w samochodzie, warto wiedzieć, z jakich elementów się on składa. Tak więc system ABS tworzą:

  • czujniki prędkości kół umieszczone przy każdym z nich; najczęściej są one magnetoindukcyjne i współpracują z tarczami zębatymi przy kołach bądź też specjalnymi łożyskami,
  • modulatory ciśnienia,
  • sterownik zarządzający systemem; jest to najważniejsza część całego układu, która jeśli ulegnie awarii, będzie musiała zostać wymieniona bądź naprawiona, choć możliwa jest także regeneracja sterownika ABS.

Kiedy ABS skraca drogę hamowania?

W wielu przypadkach ABS skraca drogę hamowania, choć trzeba pamiętać też i o tym, że nie zawsze. Będzie to trudne, jeśli poruszamy się po śniegu czy piachu. Wówczas bardziej opłacalne będzie zablokowanie kół, gdyż toczenie się kół lewego i prawego w innej prędkości może jedynie wydłużyć drogę hamowania.

Problem z odczytem prędkości

ABS powinien odczytać prędkość koła, ale zdarzyć się może, że jest inaczej. Tak więc, kiedy wszystkie cztery koła ulegają hamowaniu jest z tym kłopot. Nie musi to być wcale problem z jakimś elementem układu. Naprawa sterownika ABS czy czujnika będzie wówczas zbędna. ABS powinien posiadać wówczas algorytm przewidujący prędkość samochodu na bazie zachowania kół bądź też współpracować z akcelerometrem mierzącym opóźnienie auta.

Related posts